top of page

Köpvillkor

Material

Möblerna är gjorda av massivt trä i gran. Kvistar, håligheter, märken, ojämnheter
förekommer. Detta unika utförande välkomnar vi med stor värme då det ger möbeln ännu mer liv och charm. Möbeln blir bara finare ju mer den används!

Detta är ett levande material och träet kan därför röra sig när det kommer till en ny miljö med en annan luftfuktighet - i sidled eller uppåt. Nivåskillnader på upp till 0,5 cm förekommer mellan plankorna. Kvistar och kvisthål förekommer, dessa kan vara djupare än 0,5 cm.

Brädorna kan bukta något. Brädorna kan dra ihop sig. Även torrsprickor kan uppkomma, precis som på bjälkar i gamla byggnader. Kåda som finns naturligt i träet förekommer, denna kan ge ljusare fläckar på skivan. Om kådan är klibbig eller droppar så torkar den efter en tid. Undersidor har inte samma nyans som ovansida. På de ljusa nyanserna kan kvistarna gulna med tiden.

Då möblerna är handgjorda är måtten ungefärliga, d vs små avvikelser kan förekomma (1-2 cm), detta gäller både i bredd, längd och höjd.

Nyans och strukturskillnader kan förekomma. Samtliga möbler tillverkas i innefärg om inget annat anges i produktens info. Glipor mellan ben-skiva kan förekomma. Om möbeln skulle vicka något, justeras detta med hjälp av möbeltass. Nivå , nyans och strukturskiftningar kan förekomma mellan tilläggsskiva och matbordet.

Montering

Monteringanvisning för din möbel mailas vid beställning.

 

När ett bord ska monteras är en skruvdragare att föredra. Skruv medföljer. Enklaste sättet att montera bordet på är att sänka ner skivan på benen. Då blir alla benen jämna med en gång. Se till att alla ben står i marken och skruva sedan i skruvarna samt de sneda små klossarna. Samma princip vid bänkar och soffbord. Är man två personer på plats så kan man lägga ena kortsidan på tex en stolsits medan person 1 håller i andra kortsidan och person 2 skruvar dit benen och de små sneda klossarna. Möbeln ska monteras inom två dagar för att vår garanti ska gälla.

 

Önskar du få din möbel monterad? Det ordnar vi på plats mot en avgift på 500kr, gäller endast avhämtning.

Allmänna råd

Lilla Möblemanget använder bl.a vattenbaserad och Svanenmärkt lack. Det ger en halvblank, tålig yta, men slitage kan uppstå efter en tid – speciellt på de mest utsatta ytorna. Vid behov torkas möbeln av med fuktad trasa. Rengör matbordet med rengöringsmedel max en gång per vecka för att undvika att ytan blir mättad, den kan då klibba något. Placera inte möbler av trä i direkt solljus, vid element eller i rum där det förkommer kraftiga temperaturskillnader. Använd underlägg till varma formar, kastruller osv.

Torka direkt upp vätska som spills.
Kontrollera då och då att skruvar är ordentligt åtdragna.

Tilläggsskivor förvaras plant och i samma klimat som ditt matbord.

Leverans

Leveranstiden är ca 8 veckor.  

Observera att det datum som anges orderbekräftelsen är preliminärt och ungefärligt.

Väljer man hemleverans kan några dagar för transport tillkomma. Vi är måna om att varje möbel blir av god kvalitet, och förbehåller oss därför rätten att förlänga leveranstiden om något inte blir helt bra, tex om vi inte är nöjda med målningen eller om en bräda skulle behöva göras om. Leveranstiden kan då förlängas med flera veckor om så krävs. Behöver man möbeln till ett speciellt datum är det viktigt att man talar om det för oss vid beställning så vi kan skicka möblen i god tid. Se till att vi har er adress och mobilnr för att kunna leverera i tid.

 

Lagerhyra hos transportören tillkommer om ni väljer att få möbeln levererat senare än 4 dagar från aviserad sändning. Det är du som kund som står för denna kostnad.

Transportbolaget kontaktar er för att bestämma dag och tid för leverans. Det är viktigt att ni svarar, annars riskerar möbeln att skickas tillbaka till oss. För att undvika alldeles för dyra frakter och risk för att knäcka benen under transporten är benen inte monterade. Observera att chauffören inte hjälper till att bära in möbeln i hus/lägenhet.

Leverans sker dagtid till tomtgräns/port. Viktigt att leverans med lastbil är möjlig. Bor du på en ö, eller ha annan svårframkomlig väg, maila oss så kontaktar vi leveransbolaget.

 

Vid avhämtning: Du får besked via mail när din beställning är redo att hämtas.

Beställning & betalning

Då möblerna är måttbeställda i olika kulörer vill vi gärna ha betalningen innan möbeln börjar tillverkas.

Beställning via mail/butik: Väljer ni leverans så kommer det en faktura på mailen. Hämtar ni möbeln själva sker betalning med swish eller kort. Räntefri delbetalning går att ordna.

Beställning via webshop: Välj mellan direktbetalning med kort, eller betalsättet Klarna. Med Klarna kan du välja direktbetalning eller att dela upp ditt köp. Fakturan via Klarna betalas inom 30 dagar.

Beställningen är bindande på våra egentillverkade möbler samt beställningsvaror i webshopen. (Ändring/avbeställning kan ske inom 7 dagar efter lagd beställning). 

“För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

Reklamation

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till kund. Skulle möbeln vara skadad i transporten när det levereras och skadan är så pass omfattande att ni behöver en ny möbel är det lättast och snabbast att inte ta emot det skadade kollit utan returnera det direkt till transportbolaget. Observera att vi inte kan stå för ny fraktkostnad för oskadade fraktkollin. Ta gärna bilder på skadan och skicka till oss. OBS: Viktigt att chauffören noterar fraktskadan på fraktsedeln, annars kan ingen reklamation göras.

Vid reklamation/retursänding skall varan returneras i samma eller likvärdigt emballage. Använd helst samma emballage som varan skickades i, annars står kunden själv för att bekosta likvärdigt emballage.

Är skadan av mindre karaktär eller upptäcks först när ni packar upp bordet så kontaktar ni oss så snart som möjligt för åtgärd. Skadeanmälan ska nå oss inom sju dagar.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

Garanti

Om skivan skulle slå sig med mer än 3 cm i nivåskillnad täcker vår garanti och ni får en ny skiva. För att garantin ska gälla ska köparen kontakta oss inom ett år från köpet.

Bilder

Vi förbehåller oss rätten att använda de bilder på våra produkter som skickas till oss från kund. När bilden skickas till oss överlåter kunden upphovsrätten till Lilla
Möblemanget.

Betalning
LM_logotyper2.png
bottom of page